Varför kontoret kan – och bör – vara mysigt Att insupa en arbetsmiljö med en stor dos trivsel och karaktär är viktigt för såväl de anställdas välmående som kundernas intryck av företaget. I närmare 150 år har danska Fritz Hansen möblerat världens mest ikoniska byggnader och arbetsmiljöer. Vi fick en pratstund med chefsdesigner Christian Andresen. Fritz Hansen brinner för att skapa utrymmen som reflekterar ett företags varumärke, vision och ambition. Hur åstadkommer ni det? – I första hand strävar vi efter att erbjuda förstklassig design. För Fritz Hansen betyder det i praktiken att kombinera funktion med skönhet. Vårt starka danska designarv innebär att vi har ett väldigt demokratiskt och involverande förhållningssätt till design. Man skulle kunna säga att våra möbler utgör grunden men lämnar plats att synliggöra det individuella företagets vision och ambition. Era ikoniska möbler återfinns i några av världens mest kända byggnader. Vad gör dem så attraktiva att använda i offentliga miljöer? – Vi arbetar med tidlöshet och ärlighet i åtanke, vilket jag tror många människor kan relatera till och uppskatta. Det, samt det faktum att våra möbler håller i många generationer, är sådant vi alltid tänker på när vi arbetar fram ny design. Jaime Hayons ’Plenum’ soffa med hög rygg är ett bra exempel på hur ni kombinerar estetik och funktion. Hur passar den in i framtidens arbetsmiljöer? – Tanken om hemma-känslan jag just nämnde är tydlig i ’Plenum’. Soffan funkar utmärkt för såväl sociala sammankomster som privata samtal eller en stilla stund i ensamhet. I soffan finns även ett litet bord med plats för en dator eller en kopp kaffe. De senaste årtiondets omvandling av hur och var vi arbetar ligger till grund för hur Fritz Hansen tänker för att säkerställa att alla lösningar och produkter passar in i moderna arbetsmiljöer. För Fritz Hansen, som grundades 1872, har hantverk och hållbarhet alltid varit två viktiga frågor. Hur applicerar ni det tänket när ni designar möbler för en kontorsmiljö? – I inredandet av en arbetsmiljö, eller vilken miljö som helst för den delen, vill man välja möbler som håller i längden. Här utmärker sig Fritz Hansen – även när det gäller att skapa möbler som håller för hårt slitage. Det känns viktigt att inte bidra till slit och släng-kulturen. Till exempel kan man byta färg på en stol genom att klä om den men behålla dess stomme. Ulf Thonérfelth, sales manager contract för Fritz Hansen, hur ser du på Fritz Hansens och escandis mångåriga samarbete? – Fritz Hansen sätter stort värde på samarbetet med escandi, som alltid tillför ett högt designvärde i projekten. Starkt fokus på hållbarhet och miljö är också något vi delar som kärnvärde. Som leverantör märker vi också att escandi arbetar väldigt nära sina kunder, vilket alltid resulterar i en bättre leverans till kund. Att projekten dessutom oftast är väldigt roliga och utmanande ser vi som en bonus! Är du intresserad av att veta mer om Fritz Hansens sortiment? Kontakta oss på info@escandi.se