fbpx

Vad är den nya “normala” arbetsplatsen?

Framtidens kontor

I Sverige har vi inte tvingats hålla oss hemma från kontoret under senvintern och våren. Dock har det visat sig att många företag aktivt uppmanat sina anställda att arbeta hemifrån.

När nu världen runt om oss så sakta lyfter sina restriktioner, börjar vi själva också ta oss tillbaka ut i samhället och åter till kontoret.

Äntligen träffas vi … eller?

Den kollektiva samlingsplats som kontoret är står nu inför ett större eller mindre förändringsarbete där mycket kommer att handla om hygien och hur vi ska samverka med en minimerad risk för smittspridning. Samtidigt ska våra verksamheter fungera praktiskt och effektivt.

Under de senaste månaderna har vi sett följande tendenser:

•        Vi kommer alla att behöva tänka på vår hygien, vilka ytor vi berör, hur vi delar våra gemensamma utrymmen. Utmaningen ligger i att skapa en översikt, se över och skapa vägledning som är enkelt att följa.

•        I en värld där det öppna kontorslandskapet varit mantrat för samvaro, närhet, inkludering och inte minst effektivitet i användandet av dyr golvyta, ser vi nu ett behov att bygga in, avgränsa, skärma av och styra hur vi rör oss i förhållande till varandra.

•        Hur får vi till riktigt bra utrymmen och stabila tekniska förutsättningar för de många videokonferenserna som kommer att göras framöver?

•        Är det något som Coronavirusets framfart visat, så är det att det faktiskt går att arbeta på distans. Trots att vi då och då behöver vara på kontoret och att det faktiskt är trevligt att vara en del av ett sammanhang, så har det visat sig att det inte alltid är nödvändigt att alla är på kontoret varje dag.

•        Genom att schemalägga medarbetares närvaro i lokalerna går det att med bibehållen kontorsyta skapa tillräcklig fysisk distans, där det dels går att röra sig på säkra avstånd, och dels ordna säkra och ergonomiska arbetsplatser. Det senare har visat sig vara en bristvara i det hastigt påkomna tvånget att jobba hemma.

På escandi arbetar vi dagligen med dessa frågor. Vi har 15 års erfarenhet av att skapa snygga arbetsmiljöer som fungerar för specifika verksamheter och i enlighet med dess varumärke. Vi har även stenkoll på vad som gäller för att hälsosäkra arbetsmiljö efter de nya rådande förhållandena.