Skylten gör skillnad

Säg det med skylten!

I en visuell tid är din visuella kommunikation ett viktigt redskap för att nå ut med ditt budskap. Skyltar är en bortglömd och underskattad kanal som dessutom – med lite kreativitet – snabbt och enkelt kan anpassas efter mottagaren. De är ett kostnadseffektivt sätt att synas och sticka ut i bruset.

På escandi arbetar alltid med en helhetsbild och jobbar därför gärna tillsammans med Art Design i Malmö – ett företag med lång erfarenhet av specialanpassade lösningar för skyltning, vepor, fordonsdekor och all annan visuell kommunikation. Astrid Berndtson på Art Design berättar mer.

 

Q&A: Astrid Berndtson, Art Design

Ni kallar er för Malmös vassaste skyltfirma. Vad gör er snäppet vassare än konkurrenterna?
– I vår bransch är större inte nödvändigtvis bättre. Som en mindre aktör kan vi lägga stort personligt fokus vid varje kund och varje uppdrag. Vi har också valt att hålla i princip all vår produktion in-house. Vår maskinpark är omfattande och inkluderar även plåtverkstad, svets, fräs och 3D-skrivare. Sammantaget innebär det korta ledtider med fullständig kontroll över det vi levererar.

”Som en mindre aktör kan vi lägga stort personligt fokus vid varje kund och varje uppdrag.”
Vilka är personerna bakom Art Design?
– Art Design grundades 1991 av Fredriks [Astrids man, red. anm.] pappa Gunnar. När Gunnar ville pensionera sig tog Fredrik och jag över verksamheten och har drivit den i sin nuvarande form sedan 2011.
Rådjur och snöfall när escandi dekorerar fasaden.
Art Design och escandis samarbete skapar julstämning.
Vad hjälper ni kunden med?
– Med erfarenhet och väldigt mycket teknik i egen regi både tillverkar och monterar vi allt från skyltar och vepor, via bildekorer, pyloner och mässmontrar till alla typer av foliering. Vi tillverkar även plåt- och LED-skyltar och fristående bokstäver med akrylfronter. Det finns nog inget inom visuell kommunikation som vi inte kan hjälpa våra kunder med.
”escandis idérikedom och vilja att tänja på gränserna bidrar till nya sätt att arbeta på.”
Ni står bakom escandis fönsterfolieringar, bland annat den nya julskyltningen. Berätta om ert samarbete.
– Vårt samarbete med escandi bygger på en ömsesidig respekt för olika kompetensområden. Deras idérikedom och vilja att tänja på gränserna bidrar till nya sätt att arbeta på. Vi hittar nya sätt att tänka och forma samtidigt som escandi lär sig om nya material och hittar i sin tur nya sätt att använda våra produkter på ett kreativt och inspirerande sätt. När det gäller inredningar och arbetsplatser finns det ett stort antal användningsområden där vi bidrar. Det gäller ofta fototapeter, tavlor i akryl och canvas. Vi gör ofta folieringar på bänkskivor och andra ytor där man söka ett speciellt uttryck eller en särskild textur.
Nikes fönsterdekor hos JD Sport i Köpenhamn.
Ljussatt skylt hos Malmöbyrån Thrilled.
Uttrycket ”syns man inte så finns man inte” är i allra högsta grad aktuellt för alla som driver företag. Vilka är dina bästa tips för att skapa effektiv och uppseendeväckande kommunikation genom skyltar och foliering?
– Viktigast är så klart att utgå från sin egen verksamhet och visuella identitet. Vi arbetar inte med så kallade standardlösningar utan ser varje uppdrag som unikt, nytt och skräddarsytt. Det är kundens önskningar och idéer vi förverkligar oavsett, om de är traditionella eller radikala. Vi lyssnar, hittar lösningar och exekverar.