Givaudan – Malmö Client: Givaudan Date: 2019 Services: Projektledning, ritning, inredning & Koncept, Möbler, Logistik och Koordinering Uppdrag Då det schweiziska smaksättnings- och parfymföretaget Givaudan skulle etablera ett nytt kontor i Malmö vände de sig till oss på escandi för att ha en partner som kunde ta ett helhetsgrepp kring kontorsflytten. I uppdraget ingick även att ta fram en komplett projektbudget för samtliga ingående delar, inklusive ett nytt och relevant inredningskoncept med syfte att reflektera Givaudan som varumärke och gestalta dess verksamhet som skapare och tillverkare av naturliga doft- och smakförstärkare. Resultat Resultatet av våra insatser för Givaudans räkning har blivit ett sobert kontor där mycket ljusa och mörka träslag har använts. Möblerna från Fritz Hansen och Montana är valda för att förhöja den sobert lyxiga känslan och för att ge en naturlig mjukhet och en vilsam färgskala. Färgpaletten med mycket jord-, och naturtoner har, tillsammans med golv från Bolon och Ege bidragit till ett lyxigt och ombonat kontor med öppen planlösning. Med hjälp av gardiner har vi skapat avskärmade utrymmen och en bra ljudkomfort. Samtliga skrivbord kommer från Edsbyn och har arbetsytor av linoleum. Materialet är både är slitstarkt och tåligt samtidigt som det bidrar till färre reflektioner – något som är viktigt särskilt i ett öppet kontorslandskap. Vi har även planerat ljussättningen så att den inte kastar störande skimmer eller skuggor. Det funktionella testköket utgör en snygg del av de offentliga utrymmena. Den integrerade vinkylen är perfekt vid besök och spontana skålar. Utmaning I detta projekt stod det tidigt klart att vår utmaning inte bara bestod i att skapa en behaglig och representativ kontorsmiljö. I Givaudans fall ville man också att vi skulle lösa konstruktion och installation av ett testkök. Något som i vanliga fall inte innebär några större utmaningar. I detta fall var det dock lite mer komplicerat att genomföra, då byggnaden inte var tekniskt anpassad efter detta. Helheten skulle utformas i enlighet med kundens nya profil och lyfta dess varumärke som något naturligt, behagligt och välgörande. Kunder och gäster skulle mötas av en rymlig plats där produkter kan demonstreras i en elegant och nedtonat lyxig miljö.