Golvet är pricken över i för helheten Svenska Bolon lägger sitt fokus på på golv och golvmaterial som en viktig del i en komplett miljö. Som designhus och producent har Bolon möjlighet att ta fram golvmaterial för att skapa stämning, intryck och att representera varumärket. Annica Eklund, en av systrarna som vuxit upp med Bolon berättar hur hon ser på vikten av ett bra golv och framtidens kontor. Annica, du och din syster Marie tog över företaget 2003. Vilket är det största steget ni tagit för att göra Bolon till det företag det är idag? – När vi tog över var Bolon ett traditionellt väveri som drevs av våra föräldrar, utan någon som helst designpositionering. Så det första vi gjorde var att implementera design- och varumärkestänk i hela företagskulturen. Att ompositionera ett varumärke från grunden är inte helt lätt, och det tog några år att förändra tankesättet som fanns på företaget. Vi brukar säga att vår resa varit från traditionell fabrik till internationellt designvarumärke. Vi har alltid haft höga ambitioner och stora visioner. Hur ser ni på framtiden? – Vi har oerhört mycket spännande i pipeline – vi har just återvänt hem från Milano [designmässan Salone Del Mobile, red. anm], där vi presenterat en ny kollektion. Tack vare vår svenska fabrik där vi väver alla våra golv ser vi stora möjligheter att applicera vårt material på en rad nya affärsområden. 2020 presenterar vi därför ett helt nytt affärsområde. Som är superhemligt, eller? – Nej, absolut inte. Vi går från att enbart klä golv till att klä hela interiörer i Bolon, både väggar och möbler. Vi ser ett glapp i marknaden och responsen har hittills varit väldigt god. För Bolon har resan bara börjat. På vilket sätt kan valet av golvdesign sätta sitt avtryck på en arbetsplats? – Man tillbringar största del av sin vakna tid på arbetsplatsen, så golvet spelar stor roll. Genom våra lösningar har man möjlighet att skapa en stämning, förstärka sitt företags DNA. Golvets yta utgör en stor del av helhetsintrycket och valet av golv ger vitt skilda upplevelser – stilfullt, harmoniskt eller energifullt uttryck. Våra golv förstärker helt enkelt det totalintryck man vill ge anställda och kunder. Vid sidan om din roll som Chief Creative Officer på Bolon har du ytterligare en karriär som fotograf. Varför är det viktigt för dig att uttrycka dig själv genom fotografi? – Som företagsledare ger man mycket av sig själv till andra. Plåtandet är mitt egna ”rum” för inspiration och energi, där jag kan boosta mig själv och få utlopp för kreativitet. Jag fotograferar både för Bolon och andra varumärken, just för att få värdefull inblick i bildkommunikation. Hur du vill bli sedd kommuniceras nästan alltid genom bild och därför känns det viktigt att jag fortsätter fotografera, både för mig själv och Bolon. Vad har Bolon och escandi gemensamt? – Jag tycker personligen att Emma och Marcus stil är väldigt vacker, harmonisk och modern. Därför känns Bolon som ett bra komplement till escandis inredningar. Jag upplever att de blir väldigt starka i sitt uttryck. Sedan är det alltid trevligt att jobba med duktiga och inspirerande människor, som Emma och Marcus är. Vad har du för tankar om framtidens arbetsplats? – De ligger i gränslandet mellan arbets- och hemmamiljö. Det handlar om att få folk att trivas. Arbetsplatserna blir också trängre och mobilare, vilket gör allmänna utrymmen viktigare för framtiden. Se bara på hotellobbys och kaféer – det är här vi arbetar och möts i dag. Därför tittar vi mycket på aspekter som slitstyrka, livslängd och hållbarhet i våra produkter. Till exempel är återanvändning viktig för oss – vill vi kunna erbjuda möjligheten att ta med sig våra golv till nästa arbetsplats när man flyttar. Samtidigt är designen viktig. Vi följer både den långsamma och den snabba trenden. Är du intresserad av att veta mer om Bolons sortiment? Kontakta oss på info@escandi.se