fbpx

Arbetsfrid i juletid!

Största möjliga tyztnad …

En ny studie från Leesman Review visar att 76 % av alla anställda tycker att ljud spelar stor roll i arbetsmiljön – men bara 30 % av dem är nöjda med ljudnivåerna på sin egen arbetsplats. Varför är akustik något det talas så lite om och hur kan man på ett effektivt sätt komma tillrätta med den? Zilenzio, ett innovativt svensk företag som specialiserar sig på ljudmiljödesign, svarar på våra frågor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Q&A:

Marie Lindqvist-Pahlstad, grundare av Zilenzio


Varför hamnar akustik i skymundan när det gäller våra kontorsmiljöer?

– Det handlar oftast bara om okunskap. Man lever i tron att det går att eliminera eller dämpa ljud genom att installera stora mjuka objekt, mycket textilier och ljudplattor i trevlig design och snygga färger. Sanningen är att det inte fungerar som man tänker sig. Även om produkten visserligen är snygg, visar rudimentära tester oftast att den inte lyckas absorbera något ljud.

Hur fungerar Zilenzios produkter?

– Vi har närmat oss oljudets effekter genom att anlita en professor i akustik och utgått från oljud, ljud och kanske främst effekterna av talljud i de miljöer vi arbetar med. Zilenzio har sitt ursprung i funktion. Designen har kommit i efterhand, då det gäller att fånga ljudvågors olika karaktär. I vårt arbete med framtagning av ljudabsorberande enheter har vi tagit hänsyn till att vi människor reagerar olika på olika typer av ljud.

Kollektionen ’Kyoto’ är inspirerad av japanska tehus.

 

Vad är bra akustik i en kontorsmiljö?

– Att placera ljudabsorbenten så nära källan som möjligt är grundidén. Sen ska det vara rätt mängd absorbenter, i rätt tjocklek, med rätt densitet och placering. Att ta bort allt ljud är inte bra heller. En helt tyst miljö kan också vara stressframkallande. Att vistas i en miljö där du hör dina egna hjärtslag upplevs oftast som obehaglig. För att uppnå en balanserad ljudmiljö så består vår filosofi av hälften kunskap och hälften produkt.

Hur går ni, rent praktiskt, tillväga för att åstadkomma detta? 

– Processen går till som så att vi får fakta från kunden, i detta fall escandi. Vi tittar på rummets volym – takhöjd, längd och bredd – samt vad det är för material i utrymmet och vilken funktion rummet ska ha. Är det en stimmig förskola eller ett gäng ekonomer som ska verka där? Utifrån det kan vi rådge kring mängder och placering, varpå escandi tar vid när det gäller material, färger och form. Med tanke på att vi säkert har tusen olika färger att välja mellan, går det att tillfredsställa designen till snart sagt alla miljöer. Tack vare att vi funktionsmässigt tagit fram produkter på vetenskaplig väg, kan vi dessutom garantera att de fungerar med avsedd effekt. Det gör oss unika på marknaden i det att vi säljer en unik kunskap kring ljudabsorbtion, snarare än produkter

En escandi-favorit är ’Delta’, som finns i både vägg- och takhängda skärmar samt lampa.

Berätta om era olika kollektioner och produkttyper.

– För att dämpa oljud brukar jag säga att det är bäst att utgå från en tanke att placera ut golvstående skärmar då de täcker stora ytor. Om kunden av någon anledning inte vill ha dessa och att golv och innertakets material är ljudmässigt fördelaktiga, kan det ofta räcka med skärmar som man ställer på skrivborden för att uppnå en tillfredsställande ljudkomfort. I annat fall får man ta steget att tänka tak- och väggabsorbenter.
En av escandis favoriter är Zilenzios ‘Delta’. Hur togs den fram?

– Vår ‘Delta’-serie, designad av Constance Guisset, har blivit otroligt populär och sålt fantastiskt bra på kort tid. ‘Delta Tak’ är seriens första produkt. Ställer man sig under den är det påtagligt hur ljudet bokstavligen sugs upp och dämpas. Formen upplevs som lätt och svävande, trots att dess funktionalitet ligger i dess påtagliga tyngd och substans. Nu kompletteras serien också av ‘Delta Lamp’ och ‘Delta Wall’, som tillsammans med vår nya möbelserie som så klart säljer på sitt utseende, men som också har oslagbara ljudabsorberande egenskaper.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hur jobbar ni med hållbarhet?

– Tiden med slit och släng är ju förbi, vilket utmanar oss att ta fram produkter som är formsköna men också funktionella och tidlösa med hög kvalitet och lång hållbarhet. De designers vi arbetar med har förmågan att förse en funktionell produkt med multipla användningsområden och dessutom klä in allt i en tilltalande form. Råmaterialet i absorbenterna är stenull från vanlig gråsten. Textilierna är Ökotex eller har andra miljöcertifieringar. Våra produkter är dessutom certifierade enligt möbelfakta, vilket också är ett krav vi ställer på våra underleverantörer.

Om du tar på dig rollen som visionär, hur ser du på ljudets roll i framtidens kontor?

– I digitaliseringens spår ökar antalet opersonliga möten på Skype och liknande plattformar. Det ställer krav på den miljö man möts i. De personliga möten som faktiskt äger rum kommer att vara av högre kvalitet i miljöer som är ljudmässigt genomtänkta och som är designade för att stresspåslag och annat obehag minskar. Kraven på vardagsmiljöer kommer att öka, då dagens bullriga och slamrande miljöer bidrar till både stress, irritation, sömnproblem och annat.

Hur upplever du samarbetet med escandi?

– Jag tycker att escandi är så duktiga på att sätta sig in i vad kunden eftersöker. Att sätta en prägel på en inredning är en sak, men att faktiskt lyssna på de verkliga behoven och skapa en miljö därefter är svårare. Escandi tar in, processar och anlitar branschexperter inom varje specialområde för att hitta den bästa lösningen för respektive kund. Vi är väldigt glada att verka tillsammans med escandi för att skapa perfekta ljudmiljöer.

 

Emma tipsar:


”Silenzios Delta-serie är ett perfekt exempel på hur form inte behöver ge vika för funktion. Mest oväntad och väldigt populär är takpendeln, som med sin organiska form upplevs som svävande under taket.”

Se alla våra projekt här